Gazdasági Program 2010-2014
I. Bevezetés
A Gazdasági Program elkészítésével és elfogadásával a város önkormányzata eleget tesz a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 91 §. (1) bekezdésében leírottaknak is, amely szerint az önkormányzat meghatározza gazdasági programját és költségvetését. Az ide vonatkozó jogszabályi rendelkezés a következőképpen szól: Az 1990. évi LXV. tv. 91. § a gazdasági program a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program az önkormányzat(ok) részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével – a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve – az önkormányzat(ok) által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahely teremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adópolitika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá városunk esetében a befektetés támogatási politika, városüzemeltetési politika célkitűzéseit. A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól. Ha a meglévő gazdasági program az előző ciklusidőn túl nyúló, úgy azt az újonnan megválasztott Képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül köteles felülvizsgálni és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni, vagy módosítani. Ezen törvényi kötelezettségnek eleget téve Visegrád Város Képviselő-testülete a 2010-2014 közötti időszakra az alábbi gazdasági programot fogadja el:
Magyarország önkormányzatai nagy kihívás előtt állnak. A működésüket, létüket meghatározó körülmények jelentős változásokon mennek keresztül. Egyrészről az államigazgatási rendszer átalakítása, a feladat- és hatáskörök jelentős átrendeződése figyelhető meg, amely változás számos előre nem kiszámítható tényezővel jár. Ilyen többek között az építésigazgatási feladatok átszervezése, a gyámügyi igazgatást, esetleg az okmányirodát érintő várható változások, a többcélú kistérségi társulások szerepének megváltozása, stb. Másrészről a gazdasági helyzet is jelentős mértékben megváltozott, illetve még változni fog, amely az önkormányzatok pénzügyi ellátását, finanszírozását alakítja át. Ez a változás vélhetően az állami források csökkenésével, beszűkülésével jár. Ezt a bevételkiesést a helyi források bővítésével lehet kompenzálni, amely az önkormányzatok fejlesztési forrásait fogja beszűkíteni. Ahhoz, hogy az önkormányzati működés és az ezt lehetővé tevő gazdálkodás a fent jelzett változásokra megfelelő választ adjon, szükséges olyan stratégia kialakítása, amely megteremti, és hosszabb távon biztosítja a gazdasági alapokat, kijelöli az önkormányzat számára intézményrendszere fejlesztési irányát. A stratégia kimunkálásának első lépése a cél meghatározása, amelyet minden ciklus kezdetekor célszerű újból elvégezni, a régi célrendszert felülvizsgálni.
II. CÉLOK
Ennek tükrében Visegrád Város Önkormányzatának célrendszerét az alábbiakban határozza meg:
Visegrád Város Önkormányzata legfontosabb célja: a városban olyan gazdasági-, társadalmi környezet kialakítása, amely a helyben élők életminőségének javításához, fenntartásához szükséges feltételeket megteremti. Ennek főbb elemei:
1. A helyben foglalkoztatás feltételeinek megteremtése egyrészt új munkahelyek létesítésével, másrészt a sikeres munkavállaláshoz szükséges tudás megszerzésének biztosításával. Ez a cél a közismerten magas élőmunka igényű turizmus komplex fejlesztésével érhető el, amelynek során további szállásférőhelyek létesülnek, valamint a helyi lakosok és a turisták kulturális és sportolási igényeinek magasabb szintű kielégítésével, a programkínálat önkormányzati és vállalkozási alapú bővítésével érhető el.
2. Az önkormányzat gazdasági-, pénzügyi pozíciójának folyamatos javítása a helyi bevételek növekedésével. Ez a cél egyrészről a szállodai férőhelyek bővülésével, továbbá a turizmus fejlesztésével megvalósuló magasabb adóbevétellel, másrészről korszerűbb vagyongazdálkodással érhető el. A többletbevételek egyrészről az önkormányzati fejlesztési igények kielégítéséhez, valamint a közszolgáltatások magasabb szintű működtetéséhez teremtik meg a forrásokat.
3. Az önkormányzatnak folytatnia kell a táji-, a természeti és az épített környezet védelmét szem előtt tartó önkormányzati politikát, amely a fenntartható fejlődés alapja. Ennek érdekében a Dunára néző hegy- és domboldalak beépítésének tilalmát továbbra is fenn kell tartani, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságával a kapcsolatot tovább kell javítani közös programok kialakításával az oktató-, nevelőmunkában történő részvállalással.
A műemléki értékek védelmében együtt kell működni a Magyar Nemzeti Múzeum Visegrád Mátyás Király Múzeumával, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal, valamint a helyi civil szervezetekkel és a lakossággal. Fontos, elérendő cél, hogy a lakosság, különösen a felnövekvő nemzedék számára a város épített örökségének és természeti értékeinek védelme önmagától értetődővé váljon, tudatosodjon azon gondolat, hogy ezen adottságok határozzák meg Visegrád jövőjét.
4. A település árvízvédelmének biztosítására az uniós forrásból megépülő árvízvédelmi mobil gátrendszer szolgál. A közbiztonság javítása érdekében egyrészről nagyobb szerepet és támogatást kap a város polgárőr szervezete, másrészről térfigyelő rendszer várható kiépítése.
5. A város turisztikai fejlesztésénél tovább kell erősíteni az üdülőhelyi jelleget. A városban magánerőből várhatóan több új szálloda épül meg a következő négy évben. A szállodaépítések mellett a kulturális és sport területeken a programkínálat bővítése szükséges (városi sportközpont, a felső öböl hasznosítása, a vízi-, az öko-, a kerékpáros-, a lovas-turizmus fejlesztése, kulturális események szervezése, stb.).
6. A település új városközpontjának kialakítása elsősorban helyi lakossági igények kielégítését szolgálja, azonban jelentős turisztikai szerepe és hatása is lesz. A városközpont program keretében egy új Polgármesteri Hivatal építésére kerül sor, piactér és közösségi dísz tér kialakítása mellett. A program keretében a városközpont parkolási szükségletét is ki kell elégíteni. A központban idővel kialakuló kereskedelmi és szolgáltató egységek a lakosság és a turisták magasabb szintű ellátását hivatottak szolgálni.
7. Az oktatás területén a bizonytalan helyzet, amely a jövőbeni állami szerepvállalás tekintetében fennáll, nem teszi lehetővé a pontos tervezést. Visegrád Város Önkormányzata hosszú távon meg kívánja tartani iskoláját (beleértve az alapfokú művészeti oktatást is) és óvodáját, ezért az iskola fejlesztésére komoly forrásokat kell előirányozni. Legfontosabb cél a továbbtanulási lehetőség megteremtése, az alapok biztos elsajátítása, legalább 1 idegen nyelv ismerete (alapfokú nyelvvizsga megszerzése). Az óvodában folyó magas színvonalú szakmai munka, valamint a szülők megítélése és igényeik alapján a megnyert EU pályázat kihasználásával az óvoda bővítése szükséges.
8. A német nemzetiségi hagyományok ápolása fontos társadalmi igény, amelynek az önkormányzat meg kíván felelni. A Német Nemzetiségi Önkormányzat az elmúlt ciklusok alatt szép eredményeket ért el a hagyományápolás terén. Társadalmi elfogadottsága is megnőtt. Feladatai ellátásához szükség van egy önálló iroda vagy közösségi ház megteremtésére, amely egyúttal a hagyományápolás helyszíne is lehet. Erre az új Polgármesteri hivatal épületében lesz lehetőség. A működéshez szükséges tárgyi és pénzügyi feltételeket biztosítani kell.
9. Egy település jövőjét a helyben maradó fiatalság jelenti. Ezért az önkormányzatnak a munkahelyteremtés, a kulturális-, sportolási és szabadidő igények kielégítése mellett megfelelő lakáspolitikát kell kialakítania. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy a fiatalok számára a településen belül hol alakíthatók ki lakások és milyen megoldással képzelhető el új lakások építése.
10. Meg kell teremteni a város lakóinak igényeit kielégítő sportolási lehetőségeket, elsősorban a városi sportközpont fejlesztésével. A területen a meglévő pályák mellett csónakházat, streetball pályát, teniszpályákat, grundfoci pályát, íjász pályát, valamint közösségi rendezvények lebonyolításához szükséges zöldfelületet kell kialakítani. A sportközpont nem csak a helyi igényeket, hanem a turizmus igényeit is kielégíti, amely utóbbi gazdasági alapokon történik. A kihasználtság javítása érdekében együttműködést kell kialakítani a helyi turisztikai szereplőkkel.
A korábbi években kialakult hagyományokat meg kell tartani (a nemzetközi mountenbike versenyt, valamint a szintén nemzetközi triatlon és gyermek sakkversenyeket), és törekedni kell arra, hogy Visegrádhoz további jelentősebb hazai vagy nemzetközi események, versenyek kötődjenek. A visegrádi sportegyesületet és annak valamennyi szakosztályát a jövőben is támogatni kell és az önkormányzati források bővülésével az önkormányzati támogatás mértékét növelni szükséges. Az ifjúsági és diáksport területén térségi és kistérségi versenyek, vetélkedők szervezését kell elősegíteni.
11. Visegrád térségi szerepének erősítését tovább kell folytatni. A térségi szerep a közművelődés, a turizmus, az oktatás és a közigazgatás jogszabályok által meghatározott részeire terjed ki.
12. Az állam szociális és egészségügyi ellátó hálózata és a lakosság elszegényedése egyre növekvő feszültséget és gondot ró az önkormányzatokra. Az elmúlt időszakban Visegrádon is megnövekedtek a segélykérelmek, egyre növekvő költségvetési forrásokat kell biztosítani a bajba jutott családok, emberek megsegítésére.
13. A megnövekedett feladatok ellátásához az önkormányzatnak egyre több forrásra van szüksége, amelynek egy részét uniós támogatásokból is biztosítani lehet. Az EU pályázati lehetőségek jó kihasználása céljából a pályázatok előkészítésére és a sikeres pályázatok lebonyolítására olyan partnert kell kiválasztani, aki nem csupán a pályázat írásával, hanem a finanszírozás megszervezésével, a projektek lebonyolításával is megbízható, és aki a pályázat előkészítő munkák költségeit meg kívánja osztani az önkormányzattal.
14. A lakossággal történő kapcsolattartás területén meg kívánjuk tartani a Danubia Televízióval való együttműködésünket. A szintén megtartandó Visegrádi Hírek által nyújtott tájékoztatást – különösen az önkormányzati intézmények közérdekű közleményeiről - pontosabbá és részletesebbé kívánjuk tenni. A lakossággal való kapcsolattartás közé kell sorolni a civil szervezetek támogatását, így a jövőben is az önkormányzat támogatásban kívánja részesíteni a közösséget építő civil szervezeteket.
15. Az adópolitika terén csak azokkal az elemekkel lehet számolni, amelyek a jelenlegi jogszabályokból kiolvashatóak. Az önkormányzat működéséhez, a kitűzött feladatok végrehajtásához – az állami szerepvállalás folyamatos csökkenése és az önkormányzati feladatok növekedése miatt - egyre nagyobb arányban kell támaszkodni a helyi erőforrásokra, így a helyi adóbevételekre. Ezért a városfejlesztésnek az adóbevételek növekedését is szolgálnia kell. A jövőben az eddig kialakult gyakorlaton, az adópolitikán lényeges változtatást nem kell végrehajtani.
III. A célkitűzések részletezése, megvalósításuk eszközei
1. Ahhoz, hogy a visegrádiak helyben, kvalifikált munkalehetőséghez juthassanak, elő kell segíteni a munkavállaláshoz szükséges tudás megszerzését. Ennek érdekében erősíteni kell az Áprily Lajos Általános Alapfokú és Művészeti Iskolában folyó oktatást, képzést, annak érdekében, hogy a visegrádi fiatalok továbbtanulási esélyei tovább nőjenek, erősíteni kell az idegen nyelvképzést, beleértve a felnőttképzést is. Mindezekről az önkormányzati törekvésekről a lakosságot széleskörűen és kellő mélységben tájékoztatni szükséges és lehetőség szerint a tovább tanulás területén a fiatalokat orientálni és motiválni kell.
2. A gazdasági programban megfogalmazott célok eléréséhez forrásbővítésre van szükség. Az önkormányzat jelentős ingatlanvagyona jelenleg kihasználatlan, ezért egy hatékony vagyongazdálkodásra kell áttérni. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy mely területeket lehet fejleszteni, és fejlesztés után értékesíteni, illetve mely területek maradjanak változatlan formában. Rendezni szükséges a Fővárosi Önkormányzattal osztatlan közös tulajdonban lévő 12 ha-s területet. Javaslat, a terület fizikai megosztása és értékesítése. Meg kell kísérelni újból az együttműködést a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal, a Duna parti területek hasznosítása érdekében, cél a Lepence és az Apátkúti patak közötti terület önkormányzati tulajdonba vonása. A területet nem beépítéssel, hanem a turisztikai programkínálat bővítésével (vizitturizmus, horgászat, a felső öböl hasznosítása) kell hasznosítani. Az ebből származó bevétel csak közvetett, máshol jelentkező lehet, pl. a szálláshelyek jobb kihasználtságából adódhatnak. Az adópolitikát jelentősen nem szükséges átalakítani.
3. A hosszú távú fenntartható fejlődés legfontosabb alappillére az értékek védelme, megőrzése. Visegrád vonzereje a táj szépségében, történelmi emlékeiben, imázsában rejlik. Értékeink védelme terén az alábbi feladatokat kell megoldani:
- tájképvédelem: a Szerkezeti és Szabályozási tervekben a beépítési határvonalat továbbra is meg kell tartani, és törekedni kell a korábbi években elkövetett esetleges hibák kijavítására. E tárgyban nem a rövidtávú üzleti érdekek, hanem Visegrád hosszú távú megtartandó értékeinek és érdekeinek védelme kell, hogy meghatározza az önkormányzat fejlesztési programját. Amennyiben szükséges az önkormányzatnak fel kell vásárolnia az érintett területeket.
- természetvédelem: Visegrád a DINP központi védett területe és ezt a minőséget meg is kívánja tartani. Természetvédelem területén az önkormányzat és intézményei (Művelődési Ház, iskola, óvoda) együtt kíván működni a Pilisi Parkerdő Zrt-vel, az Erdei Iskolával és más természetvédelmi szervezetekkel. Erősíteni kívánja a visegrádi lakosok és a Visegrádra látogató turisták körében a természet védelmének szemléletét.
- műemlékvédelem: Visegrád kiemelt jelentőségű műemlékekkel rendelkezik, a műemlékek nem önkormányzati tulajdonban vannak, de ennek ellenére állaguk megóvásában, esetleges helyreállításukban közre kíván működni az alábbi szempontok alapján:
- Fellegvár: a városmarketing erősítésével a Fellegvár látogatottságát kívánja növelni, amely bevételek a Fellegvár állagmegóvási és rekonstrukciós munkáinak költségeihez, valamint programkínálatának bővítéséhez nyújthatnak fedezetet. Visegrád e kiemelkedő történelmi emlékének jövője szempontjából alapvető kérdés a panoráma út felújítása, amelyben az önkormányzat együtt kíván működni a Pilisi Parkerdő Zrt-vel és a Magyar Közúttal. Elsődlegesen a Várkerti panoráma-út fejlesztése kívánatos, majd a városon áthaladó panoráma-út felújítása.
- Királyi palota: Visegrád számára alapvető cél, hogy az ország legjelentősebb nyári szabadtéri rendezvénye a Visegrádi Palotajátékok, amely korábban elősegítette a palotarekonstrukciós program beindulását, továbbra is megrendezésre kerüljön, színvonala folyamatosan emelkedjen.
- Visegrád épített örökségének jelentős elemeit képezik a római katonai emlékek, amelyek a római limes más hazai erődítményeivel együtt részesei az európai limes világörökség programjának. E cél által is vezérelve a két legjelentősebb római emlék a lepencei őrtorony és a gizellamajori erőd műemléki rekonstrukcióját és hasznosítását kívánja elősegíteni, a MNM Visegrádi Mátyás Király Múzeumával és a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal együttműködve.
- A Salamon toronyban a Múzeummal együttműködésben a kulturális programkínálat bővítését kívánja elősegíteni.
Az önkormányzat a Pro Visegrád Kft működtetésével további turisztikai és kulturális programok szervezését kívánja előmozdítani.
4. A város turisztikai fejlesztése kihatással van a munkahelyteremtésre, alapvetően meghatározza az önkormányzat forrásbővítését, és jelentős mértékben érinti, javítja a helyben élő lakosság életminőségét.
Ezeket, a fejlesztéseket az önkormányzat a Szerkezeti és Rendezési tervekkel, tudatos vállalkozásfejlesztési politikával és marketingeszközökkel segíti elő.
5. Az alapfokú oktatási-, nevelési feladatokat a Fellegvár óvoda és az Áprily Lajos Általános és Alapfokú művészeti Iskola látja el. Az elmúlt időszakban az intézmények műszaki állapota javult, a működéshez szükséges forrásokat az önkormányzat biztosította. Az intézményekben az oktatás színvonala javuló tendenciát mutat. Az állami finanszírozási forma alapvetően nem változott (normatív finanszírozási rendszer), de ezen belül bizonyos átrendeződés figyelhető meg és emellett igen jelentős forráskivonás tapasztalható az állam részéről.
A településen működik egy alapítványi iskola, a Dunakanyar Erdei Iskola, amellyel az együttműködés nem elég szoros, ezen javítani kell.
A város fejlesztése a turizmus területén valósítható meg és ma már látszik, hogy az új projektekhez nincs helyben, vagy Visegrád környezetében megfelelő szakképzett munkaerő. Ezért le kell ülni a fejleszteni kívánó és a már működő turisztikai vállalkozások vezetőivel és meg kell vizsgálni egy középfokú turisztikai szakmai képzés megindításának szükségességét és lehetőségét. A lakosság körében fel kell mérni a megnyíló munkahelyek és képzések irántiérdeklődést, és az oktatást az igények és lehetőségek tükrében kell megszervezni. Meg kell vizsgálni a szakképzés és a felnőttképzés egyéb lehetőségeit is a munkaerő-piaci igényeknek megfelelően. Javítani kell az együttműködést a környékben található közép és felsőfokú intézményekkel. Az önkormányzat elő kívánja segíteni a lakosság idegen nyelvi képzését és nyelvtudásának fejlesztését. A tornacsarnok működtetése jelenleg az iskola feladat- és hatáskörébe tartozik, kihasználtsága jónak mondható, azonban a kiadási és bevételi oldalak igen jelentős különbséget, eltérést mutatnak, ezért át kell tekinteni a tornacsarnok működtetésének formáját és rendjét. Az iskolai testnevelési feladatok ellátásába a tornacsarnokon kívül a visegrádi sportközpont is bekapcsolódhat, ezért szorgalmazni kell azt, hogy az iskola és a sportközpont működtetését végző Kht. vezetője között együttműködés alakuljon ki. Az iskola, mint létesítmény és szellemi bázis alkalmas lehet a felnőttképzés céljára is. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét, és fel kell mérni az igényeket, hogy a felnőttképzés milyen formában működtethető és milyen területekre terjedhet ki. Különös tekintettel szorgalmazni kell, hogy a turizmushoz szorosan kapcsolódó turisztikai ismeretek (gazdaság, marketing stb.), valamint nyelvi képzés megindulhasson. Ezeknél a szándékoknál az uniós támogatási rendszert is figyelembe kell venni.
Az óvoda szakmai színvonala tovább javult az elmúlt időben, a férőhelyek kihasználtsága is emelkedett. Az önkormányzat továbbra is feladatának tekinti az óvoda magas szintű működését, továbbra is vállalja azokat a többletköltségeket, amelyeket a visegrádi gyermekek színvonalas neveléséhez szükségesnek tart. El kell érni a városi konyha kapacitásának jobb kihasználtságát.
6. A hagyományápolás egyre erősebb társadalmi igényének az önkormányzat a tárgyi és pénzügyi feltételek megteremtése mellett az önállóság és függetlenség megőrzésével kíván megfelelni. A nemzetiségi önkormányzattal az együttműködést tovább kívánja javítani. Meg kívánja teremteni a feltételeket a programok szervezéséhez, a városon belüli, a hazai és a nemzetközi kapcsolatok fejlesztéséhez, a működéshez. Ennek alapján egy önálló, ezen feladatok ellátásához szükséges irodát kíván a nemzetiségi önkormányzatnak kialakítani, biztosítani.
Az Önkormányzat elő kívánja segíteni a Művelődési Ház és civil szervezetek által folytatott munkában szerveződő Helytörténeti Gyűjtemény elhelyezését. Hogy a gyűjtemény elhelyezése méltó helyen történjék és működtetése hosszútávon biztosított legyen, csak alaposan átgondolt tervek megszületése után kívánunk erről dönteni. A gyűjtemény végleges helye és működtetése nem független a Kisebbségi Önkormányzat elhelyezésétől. A nemzetiségi hagyományok ápolása terén támogatja az énekkar, a zenekar működését, elősegíti bemutatkozási lehetőségüket. Az önkormányzat továbbra is alapfeladatnak tekinti oktatási intézményeiben a német nemzetiségi nyelv magas szintű oktatását és a nemzetiségi hagyományok ápolását.
7. Az ifjúságpolitika terén a munkahelyteremtés, az oktatás, a lakás-, ill. lakhatás támogatás, a szabadidő eltöltése, a sportolási lehetőségek megteremtése, a kulturális szórakozási lehetőségek fejlesztése terén kíván eredményeket elérni. A munkahelyteremtéssel, az oktatással, a sporttal a GP önálló fejezetekben foglalkozik.
8. A sportolási lehetőségek fejlesztése a helyi igények, és a turizmus által támasztott elvárások összhangjával történhet. A turizmus által elvárt és részben finanszírozott fejlesztések egyben a helyi igényeket is kielégítik. A sportolási igények közül a Városi Sportközpontban a labdarúgás mellett a tenisz (téli - nyári),a kispályás foci (műfüves kispálya, esetleg téliesítve), az evezés (csónakház) és a street ball (szabadtéri kosárlabda pálya) elégíthető ki. A fejlesztésbe be kell vonni a jelentősebb szállodákat, amelyekkel hosszú távú bérleti szerződéseket kell kötni, amely a beruházás pénzügyi alapjait is biztosíthatja. A fennmaradó időkeret a helyi igényeket elégítheti ki. A csónakház és egyéb sportok esetében a konstrukció a teniszével megegyező módon, vállalkozói tőke bevonásával történik. A sportközpont működtetését és fenntartását a Pro Visegrád Kft végzi. Törekedni kell arra, hogy a fenntartás költségei a működtetési bevételekből biztosítani lehessen. A sportközpont területén létre kell hozni egy grundfoci pályát a visegrádi gyerekek, a VSE edzései, íjászat, valamint szabadidősportok számára, amely a már hagyományokkal rendelkező mountainbike, és országos tereptriatlon versenyek szervezőhelyszíne lesz. Turisztikai és marketing szempontok alapján a jövőben is törekedni kell országos és nemzetközi versenyek meghonosítására, amelyet a Pro Visegrád Kft és a TDM szervezet együttműködésben végez. A helyi sportegyesületek működését, új egyesületek alakulását, új sportágak meghonosítását a jövőben elő kell segíteni, különösen a korábbi években hagyományokat teremtő sportágakban, mint a sí, vízisí, evezés (kajak-kenu), vízi-túrázás, asztali tenisz, természetjárás, stb. Visegrád térségi szerepét a sportban is erősíteni szükséges elsősorban versenyek, események szervezésével. A diáksport területén ösztönözni kell az iskola vezetését korosztályos, iskolák közötti versenyek szervezésére, lebonyolítására, a térségi szerep erősítésére.
9. A térségi feladatok közül erősíteni kell az oktatás, a sport, a kultúra, a turizmus, a kereskedelem és szolgáltatások és a közbiztonság területeit. A Dunakanyar térségen belül törekedni kell az Esztergom-Szentendre-Visegrád hármas vezető szerepének megőrzésére, megerősítésére, ezért a másik két településsel való együttműködést erősíteni szükséges. Visegrád 2000-ben kapta vissza városi rangját, amelynek köszönhetően közigazgatási feladatai - a lakosság ellátási színvonalának javítás mellett – növekedtek. Ezeket a közigazgatási feladatait mikro-térségi szinten látta-látja el, amelyeket (építéshatósági a gyámügyi igazgatási feladatok, okmányiroda) várhatóan a következő évek során elvonnak, illetve központosítanak.
10. Az állam szociális és egészségügyi ellátó hálózatának gyengülése, valamint a lakosság elszegényedése egyre növekvő feszültséget és gondot okoz a társadalomban. A problémák a településeken maradnak, azokat – erejéhez mérten – a kivonuló állam helyett az önkormányzatnak kell orvosolnia. Támogatni szükséges azokat a civil szervezeteket, amelyek a szociális területek ellátásában önként vállalt feladatként részt kívánnak venni. Szentendre Egészségügyi Intézetével (SZEI) javítani kell az együttműködést és részt kell vállalni azokból a fejlesztésekből, amelyek a térség, így Visegrád lakóinak egészségügyi ellátásának javítását szolgálják. Erősíteni kell a Gizellatelepi Kórházzal meglévő együttműködést a betegellátás színvonalának javítása céljából, az ehhez szükséges forrásokat biztosítani kell.
11. Az önkormányzat előtt álló feladatokhoz jelentős forrásbővítésre van szükség, amelynek egy részét a turisztikai fejlesztésekből származó adóbevétel többletéből, másik részét pedig sikeres Európai Uniós pályázatokból szerezhetjük meg. A pályázatok kidolgozásánál azonban ügyelni kell arra, hogy a projektek pályázati támogatás nélkül is megvalósíthatók és működtethetők, továbbá önkormányzati szinten megtérülők és gazdaságosak legyenek.
12. Kapcsolattartás, kommunikáció
A korábbi évek hagyományait folytatva a Visegrádi Híreket ki kell adni, információ tartalmát megújítani, bővíteni szükséges, azaz az önkormányzati munkát (beleértve az előkészítést és a döntést is) jobban, közérthetőbben kell bemutatni. A döntéseket és annak indokait az olvasó elé kell tárni, ha szükséges hozzájuk magyarázatokat kell főzni. Az írott médián kívül meg kell tartani a Danubia Tv-ben betöltött, a műsoridőre, a bemutatott programok színvonalára vonatkozó vezető szerepünket, annak informatív jellegét erősíteni kell. Az ehhez szükséges forrásokat a költségvetésben biztosítani szükséges. Kívánatos az internet és a város honlapjának teljes körű kihasználása a lakosság tájékoztatására. Erősíteni kell a visegrádi civil szervezetekkel kialakított kapcsolatokat, az együttműködés területeit lehetőség szerint bővíteni szükséges. A támogatásukhoz egyre bővülő mértékben kell forrásokat biztosítani mindaddig, amíg az egyes önszerveződések meg nem erősödnek, önállókká és „önjárókká” nem válnak. A civil szervezetek számára az infrastruktúrát (elhelyezést) biztosítani szükséges, ennek lehetséges tere az új Polgármesteri hivatal épülete.
A már kialakult nemzetközi kapcsolatokat, testvérvárosi kötődéseket (Obergünzburg, Lanciano, Parajd) tovább kell ápolni, azokat erősíteni szükséges, továbbá újabb kapcsolatok kiépítését kell szorgalmazni ( Visegrádok). A testvérvárosi kapcsolatok ápolásába, fenntartásába be kell vonni a civil szférát, valamint a Német Nemzetiségi Önkormányzatot.
13. Az önkormányzati fejlesztések forrásait alapvetően az adóbevételek határozzák meg. Az adótételek közül az idegenforgalmi adó és az iparűzési adó a két legjelentősebb tétel. A kormány, illetve az Országgyűlés napirendjén szerepel a helyi adókról szóló szabályozás megváltoztatása, azonban annak pontos tartalma, sőt tendenciája kevéssé ismert, azzal a GP készítésének idején kalkulálni nem lehetett.
Az idegenforgalmi adóból származó bevételek az elmúlt években dinamikusan emelkedtek, amely leginkább a THV szállónak köszönhető. Ez az adóforma jelenleg jól működik, a szállásadók elfogadták, forgalomcsökkentő hatása minimális, vagy nem mérhető, ezért formáját és mértékét a jövőben meg kell tartani, vagy esetleg minimális kiigazítás szükséges.
Ugyancsak jelentős bevételi tétel az iparűzési adó, amely a visegrádi mikrovállalkozásokat elhanyagolható szinten terheli, de a már megerősödött vállalkozásoktól, valamint a nagy forgalmat lebonyolító közepes vállalkozásoktól jelentős adóbevételek származnak. Ezt a konstrukciót, szerkezetet a jövőben meg kell tartani. A kommunális adó megtartása szintén szükséges, mert ebből az adóból tudja az önkormányzat a kommunális hulladékgyűjtés-szállítás költségeinek egy részét fedezni, és így lehet a lakossági hulladékgyűjtés ingyenességét fenntartani. Ez a konstrukció bevált, a lakossági hulladék nem jelenik meg az erdők szélén, az árkok mentén. A negyedik tételnél, az ingatlan típusú adónál van a legnagyobb bizonytalanság és ebből adódóan a legnagyobb változás is ezen a területen lehetséges. Egyrészről azért, mert Visegrádon a jelenlegi törvényi lehetőség is csak töredékében kihasznált, mert a lakóházak adómentesek, továbbá az egyéb építmények esetében a törvény által megengedett legfelső érték felét sem éri el az adó mértéke.
14. Meg kell újítani a város közterületeit, zöldfelületeit, jelentősebb épületeit. Fel kell újítani, vagy át kell építeni az Ágasházi parkolót a platán-sorral és a nagyparkkal együtt. Ezen a területen Zeller Tibor vállalkozóval együttműködve létre kell hozni a palotához (és a palotajátékokhoz) kapcsolódva egy turisztikai fogadóközpontot, melyet, amely a palota hírnevéhez, látogatottságához hozzátartozik.
Folytatni kell a járdák építésének, felújításának programját a Fő utca Ágasházi parkoló – Rk. Templom, a Rk. Templom – Millenniumi Kápolna és a Millenniumi Kápolna – Delta közötti szakaszain, a Széchenyi utcában, továbbá a Mátyás király utca elejétől a temető felső végéig tartó szakaszán.
IV. Összegzés
Úgy mondják nagy dolgokat nagy időkben, nehéz időkben lehet véghezvinni. Mind hazánk, mind városunk szempontjából elmondhatjuk, nehéz időket élünk. Ugyanakkor talán soha nem volt ennyire világos számunkra, melyek a további fejlődés útjai. Talán soha nem bízhattunk ennyire abban, hogy céljainkat, lehetőségeink józan mérlegelésének tudatában, a város polgárai közös tenniakarásának, tehetségének segítségével, együtt elérhetjük.
Visegrád, 2011. április 14.
Abonyi Géza sk.
polgármester